miercuri, 26 iulie 2017

Vf Piatra Iorgovanului (Masivul Retezat) – 2014 m -

Concediul de anul ăsta a debutat cu o zi de rătăciri prin Retezat, fiindcă numai rătăciți am fost după pregătirea pe care am dedicat-o traseului ăsta, ba mai mult plecînd fără o hartă, ba chiar și fără apă, noroc că s-a îndurat mama natură de noi și ne-a scos la liman. Dar lecția pe care o învață omul pe pielea lui e sfîntă, n-o mai uită veci.

Am ajuns joi după masa, pe data de 13 iulie 2017, în localitatea Câmpu lui Neag, o localitate așezată la poalele Munților Retezat aparținătoare orașului Uricani, înființată, după legendă, de un anume Neag fugit cu ibovnica în munți pentru a-și întemeia o a doua familie. Io nu m-am dus cu ibovnica neoficială că am fost cu cea oficială, și n-am stat numai pînă a doua zi.

Ne-am lovit de prima surpriză că n-am găsit cazare la pensiunile recomadate, de fapt la una am găsit dar era cam ciudățenie prin jur, atît pensiunea cît și pensionarul șef ... J Am găsit pînă la urmă la o doamnă drăguță, care de fapt se ocupă cu așa ceva, chiar dacă nu are sigla afară, dar a fost chiar peste așteptări, cu o cină năzdrăvană și un mic dejun cu de toate, aproape ca la mama acasă. Adevărul e că nici io nu-s hăpt așe de jingaș, mai jingașe e cercetașa șefă, că ea îi crescută în puf. De cioară ... J)

Traseul inițial a fost stabilit la sugestia unor traseiști mai experimentați, frații cercetașei, și era destul de clar. Mergeam pînă la Casa de vînătoare Câmpușel cu mașina, iar de acolo începea traseul pe triunghi roșu, vreo 3-4 ore pînă la Vf. Piatra Iorgovanului, 2014 m, și înapoi pe același traseu. Simplu și la obiect. Dar ce te faci cu subiectu, care mai complică lucrurile?

Doamna la care am stat de mas, să nu stea și ea degeaba, ne-a recomandat alt traseu, după cum zicea ea mai ușor, pe cercul galben, pe Valea Scorota, Cheile Scorota, Stîna Scorota, și să coborîm pe triunghi roșu. No, facem așe!

Parcăm mașina la intrare pe Cheile Scorota, cînd coborîm, brîîî ... 10 grade, față de vreo 25 cîte erau jos. Io n-am vrut să-mi iau nimic mai gros, decît tricoul, că mi-am zis că nu poate fi tot așa și mai sus. Aici n-am greșit, dar am greșit că de tuioș ce am fost am uitat măciuca, obiectul meu de bază, și centura, tot de bază și asta după care m-am întors vreo 100 m numai. Dar după vreo jumătate de oră de mers m-am trezit că n-am pus nici apa, ba cercetașa mi-a zis ca a uitat și harta în mașină. No, amu dacă-i treaba așe taci și rabdă, că domnia și prostia se plătesc cu vîrf și îndesat, zic vorbele mai de demult.

Și o luăm la deal pe niște chei săpate în stîncă doar cît să încapă doi oameni lîng-olaltă, în stînga și în dreapta pereți de zeci de metri înălțime. Cum s-au format sînt vreo trei variante oficiale, dar io nu tare le văd formîndu-se oficial ... J) mai bine le aud că stau mai bine cu simțul ăsta ... J

Cam după o oră și ceva ajungem la Stîna Scorota, învelită cu tablă ondulată modernă, cu fideu de la antena parabolică, cu generatoru lîngă ea, ce mai, stînă europeană. Numai ciobanii o rămas repetenți cam la toate materiile. Ne îndruligă ceva printre rîgîieli, cam pe unde s-o luăm, iar noi ne-am făcut că am înțeles și am luat-o la deal. A început un urcuș de vreo jumate de oră, poate mai mult, numai pe bolovani, pînă am ajuns pe Șaua Drăgșanu – 1839 m, știam și de pe telefon înălțimea fiindcă îmi funcționa altimetru. Numai hărțile nu vroiau să se deschidă, că așa-și bagă nichipercea coadă cînd și-o bagă.

Am luat-o, după un scurt popas și un răgaz de admirat peisajul, spre înălțimea cea mai apropiată, ca să putem vedea orizontul mai bine, să ne orientăm cumva în spațiu, că în timp nu mai putea fi vorba. Am ajuns pe Vf. Căpățâna Albelor – 1930 m, unde am dat și de semnul bandă roșie, care nu știam de unde vine și unde merge, dar știam că merge pe culmi. În dreapta noastră se vedea Stîna Drăgșan și un petec de zăpada, iar undeva în față se vedea alt vîrf, pe care-și păștea oile un dac liber la care am ajuns, Vf Albele – 2013 m. Păstorul ne-a spus că așa îi zice, și ne-a arătat și vîrful pe care îl căutam, cam la o jumate de oră de mers, dacă nu mai bine, prin Șaua Stănuleții Mici - 1900 m.

Acuma, să cobori o sută și ceva de metri, să urci înapoi tot cam pe atît, nu e totuna cum ai defila prin parc, că trebuie să ai grijă la fiecare pas, la fiecare mișcare nemișcată a naturii, că nu știi niciodată de unde sare iepurele. La baza Pietrei Iorgovanului am întîlnit triunghiul roșu, pe care trebuia să urcăm noi inițial, și pe care am vrut să coborîm. Am coborît pe el dar în partea cealaltă, prin dreapta pietrei nu prin stînga pe unde trebuia. Aici dacă aveam harta la noi, sau dacă se deschidea pe telefon, știam exact pe unde s-o luăm. Dar așa am luat-o în freză ...

Ne-am dus pe semn o porțiune bună, pînă am văzut că nu-i în regulă direcția în care merge semnul, știam că trebuie să coborîm pe versantul sudic nu pe cel nordic. Așa că am lăsat semnul în seama lui și am luat-o după semnele noastre, prin foc și fum și mii de baionete ... J) ne-am luptat grozav cu Stănuleții Mari, care are și ăla 2025 m, ca să ajungem pe o șa unde păștea o turmă de oi, Șaua Paltina sau Soarbele – 2009 m, care delimitează județul Gorj de Hunedoara.

După o primire călduroasă a vreo 10 dulăi, care cu toate încercările stăpînului de a-i ogoi și opri era să ne spîrtice de tot, ne-a spus ciobanul că tot în jos ajungem la un drum, nu știa prea bine la ce drum și unde fiindcă el era din Alba. Mă gîndeam și io că mergînd în jos musai să ajungi în vale, că altfel nu se poate. Surpriza a fost cînd am ajuns la semn, că nu era triunghiul roșu cum ne așteptam, era cerc roșu. No ...

ʺHai să sunăm la salvamont!ʺ, zice cercetașa. ʺȘi ce să facă salvamontul, să vină să te țină de mînă? Ia-o numa la vale că bine merem!ʺ Știam că nu e traseul pe care trebuia să mergem, dar tot așa știam că ajungem în același drum pe care ne-am lăsat mașina, mai sus cu mult evident, toată chestia era să nu rătăcim și să pierdem semnele, că-i bai. Le-am mai și pierdut, le-am aflat iar, într-o vreme deschid telefonul și-i dau să caute poziția și apare traseul iar lîngă mine pe telefon ... Tăul fără Fund. Unde beteșig îi și tău ăsta fără fund să nu mă puie dracu să călc în el, să n-ajung la fund veci pururea? Cînd mă uit în dreapta mea văd un bîltoc cu apa tare piscoșe, aproape neagră, la nici 10 metri de mine. No, bată-te norocu să te bată!

Cercetașa era gata, o lua în față, să-nturna-napoi, stînga-dreapta, de mă gîndeam că o ia păstă ogrăzi amu. I-am mai spus io nu odată să învețe de la țîgani o regulă de comportament în cuplu, că țîganca nu mere niciodată în fața țîganuli, ba mai mult îi cară și bulendrele. No vrut să învețe!

Apare la orizont un acoperiș de șindrilă veche, ea a zis că-i punct salvamont acolo. După mine nu avea nici o logică să fie acolo așa ceva, mai degrabă o stînă. ʺBine că avem unde durni la noapte, avem un acoperiș de-asupra capuli!ʺ, o mai bîzîi io. ʺȚie îți arde de glumă și imediat se întunecă iar noi nici nu știm unde sîntem! Hai să sunăm la salvamont!ʺ ... Ce să se întunece, poate de vinea sfîrșitul sfîrșit, că pănă la asfințitul zilei mai erau cel puțin 7 ore, atunci fiind în jur de 2 după masa.

Știți că este o vorbă, ʺmînca-te-ar cînii!ʺ, poate-i blestem o ce-ști-o ce-i, dar vorba asta era să se materializeze pă pielea cercetașei cînd s-o apropiat mai tare de stînă, că pînă la urmă am văzut că-i stînă, Stîna Soarbele, cum am aflat mai tîrziu. Erau vreo 6-7 dulăi  care s-au îndemnat la un atac asupra spioanei care le-a spionat și deranjat slujba lor. Am scos io măciuca și .. la atac înainte! I-am dat o comandă de ʺcuș-bei!ʺ liderului, că n-o mai știut cîte prune are în straiță, gata o fo. Și gata, s-o muiet ...

Am bălărit ba pe semn, ba pe lîngă, ba pe potecă, ba pă unde am nimerit, pînă într-un tîrziu am ajuns în vale. ʺĂsta nu poate fi decît Jiul de Vest, același pe lîngă care merge drumul care ne duce la mașină!ʺ Și ăla o fo! Adevărul că eram încă departe de motor, dar după o oră l-am luat în brațe.

Asta a fost prima rătăcire prin Munții Retezat, 8 ore și 23 km de dripălit bolovanii Iorgovanului, a urmat noaptea la un motel în Petroșani, ca de luni să înceapă altă rătăcire de vreo trei zile prin Munții Parîng, cu Vf Parîngul Mare, cel mai înalt din masivul Parîng, 2519 m, al patrulea din țară, dar povestea altă dată ...


Bordan – 25 iulie 2017 




















































































































Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu